`Harvard Business Review publiceerde recent een artikel als voorproef op het nieuwe boek van Marcus Buckingham en Ashley Goodall – “Nine Lies About Work”. De auteurs ontkrachten ce leugens en stellen je hun waarheden voor. Wij stellen er u twee voor.
Leugen 1: mensen houden van het bedrijf/club waar ze werken of spelen.
Mensen geven enkel om mensen, zo eenvoudig is het. Wie werkt, speelt, leeft met hen. Steeds is er wel iemand in onze buurt waarmee wij samenwerken, de zogenaamde dynamische teams allen mogelijk met multiculturele verschillen. Wanneer men mensen bevraagt over engagement dan is dat bijna steeds op organisatieniveau en dan bewijzen de dramatische percentages van 16 tot 17% engagement dat ‘de organisatie op zich’ nooit mensen aantrekt. Teamleiders hebben de grootste impact op engagement en laten het percentage stijgen tot 44%. Hoe diverser het team, des te beter de resultaten en het engagement. Teamleaders die ervoor zorgen dat hun teamleden beter worden halen het. (cfr. Leugen 4: “de beste mensen zijn van alle markten thuis”).
Leugen 5: mensen hunkeren naar feedback.
Mensen hebben gewoon aandacht nodig. Jij niet soms. Dat is iets anders dan feedback. Vaak weten mensen zelfs niet hoe ze ‘het’ goed moeten doen laat staan dat ze weten wat ze moeten kunnen om succesvol te zijn. De jaarlijkse evaluatiegesprekken in bedrijven of de competities in de sport zijn vaak echte “marteltijden”. Mensen willen altijd beter worden via hun sterkten die zij altijd willen tonen. Als je daaraan aandacht schenkt dan excelleren alle mensen. De andere wordt dan de coach die mensen beter maakt. Elke mens weet immers of hij/zij het goed doet en of zij het juist aanpakten. Zeggen dat zij goed of slecht handelden zal hen enkel doen stoppen met luisteren. De enen bouwen hun verdediging op en de anderen zijn te blij om nog na te denken. (cfr. Leugen 6: “mensen kunnen andere mensen betrouwbaar beoordelen”). Feiten beschrijven is nieuwsgierigheid activeren en het leren bevorderen. Wanneer je gaat voor de jaarlijkse gespreksronde dan zullen die plannen mogelijk gerealiseerd worden maar leveren die plannen ook wat op? (cfr. Leugen 2: “de beste plannen winnen”).
Nieuwsgierig geworden hoe je van leugens waarheden en resultaten kan maken? Contacteer ons.
Ref.
Boek : Nine Lies About Work
Auteurs : Marcus Buckingham, Ashley Goodall, Harvard
Artikel : Harvard Business Review