Nu mensen meer op afstand beginnen te werken, kunnen normale werkpatronen, communicatiemethoden en teamdynamiek worden verstoord. Onthoud: verstoring schept ook kansen. Verken nieuwe manieren van werken en herzie oude veronderstellingen die u op de lange termijn waarschijnlijk ten goede zullen komen.
Hier zijn enkele strategieën die leiders kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat hun teams effectief blijven samenwerken en de vaart in het bedrijf behouden.
- Verduidelijk doelen en rollen: zorg ervoor dat iedereen de teamdoelstellingen, hun individuele rollen en hoe elke persoon bijdraagt aan de uitkomst begrijpt.
- Benadruk persoonlijke interacties: mensen die vanuit huis werken, kunnen zich niet verbonden en eenzaam voelen, wat de productiviteit en betrokkenheid kan verminderen. Houd daarom iedereen in gedachten, plan regelmatig vergaderingen, creëer de virtuele koffiemachine en standaardiseer de communicatie via FaceTime, videoconferenties, …
- Normaliseer nieuwe werkomgevingen: thuiswerken creëert nieuwe afleiding en de kans op misverstanden. Enkele tips en trics: geef elkaar een virtuele rondleiding in je nieuwe werkomgeving, erken niet-traditionele werkruimten en houd uw aannames of stereotypen onder controle.
Bron: Business Harvard Review – by Heidi K. Gardner and Ivan Matviak.