Hoe krijgen we de bedrijfscultuur op één lijn na een overname?
Deze organisatie kende de laatste jaren een echte groeispurt. Deels door een interne groei. Maar vooral door de verschillende overnames binnen de sector.
Het gevolg? Nieuw samengestelde teams, met mensen die werken vanuit een andere bedrijfscultuur en werkethiek. Soms werkt dat verlammend. Met de nodige frustraties tot gevolg.
Om dit pro-actief aan te pakken, werkt de organisatie samen met TICkA. De uitdaging: hoe krijgen we het bedrijfs-DNA op één lijn?
Een bedrijfscultuurtraject: van screening naar actieplan
We nemen het bedrijf mee in een cultuurtraject.
- Stap 1: Een screening aan de hand van “evidence based” tools, interviews, groepsgesprekken. Wat zijn de sterke punten in het DNA van elk bedrijfsonderdeel?
- Stap 2: Volgens welke waarden willen we werken in de toekomst? “That’s the spirit”
- Stap 3: Actieplan: hoe integreren we deze cultuur in de dagelijkse praktijk? Iedere medewerker vertaalt dit naar zijn of haar specifieke situatie.
Resultaat: een bedrijfscultuur met gedeelde waarden en normen wijzen naar de toekomst
Pijnpunten maar zeker ook de sterktes worden in alle openheid benoemd. Daardoor ontwikkelt zich een waardenpatroon, gedragen door de hele organisatie. Zeker omdat ieder team en ieder individu dit concreet toepast op de eigen situatie.